Wymiana paska napędowego


Każdy użytkownik jednośladu musi dbać o swój napęd; łańcuchy motocyklowe oprócz wymieniania powinno się też smarować (w zależności od warunków w jakich pracuje, zazwyczaj co 300-500 km), paski napędowe (zarówno motocyklowe jak i skuterowe) nie wymagają smarowania – tylko i wyłącznie kontroli i wymiany. Przebieg jaki można zrobić na pasku zależy od materiałów z jakich jest wykonany (kewlarowe są żywotniejsze) oraz od ich grubości. Skutery Maxi są wyposażone w bardzo grube i solidne paski napędowe, dlatego wymienia się je stosunkowo rzadziej, niż paski w typowych skuterach 50ccm.

Wymiana paska w skuterze chińskim (niezależnie czy jest to 4t, czy 2t) jest bardzo schematyczna, bez znaczenia jakiej marki jest owy skuter. W przypadku skuterów renomowanych firm, sprawa wygląda bardzo podobnie – zazwyczaj nie różni się zbytnio, więc opiszę jak to zrobić tylko w przypadku „chińczyka”.
W skuterach chińskiego pochodzenia stosowane są zazwyczaj tylko 3 długości pasków:

  • 669mm w przypadku, gdy pokrywa paska wynosi 40 cm
  • 729mm – najczęściej spotykane, gdy pokrywa 43 cm
  • 788mm – dla pokrywy 46 cm

Paski dostępne na rynku dzielą się na 2 rodzaje – wzmocnione, kewlarowe (zazwyczaj kosztują około 50-70 zł) oraz te tańsze – koszt zazwyczaj do 30 zł. Dla porównania, skuter na pasku wzmocnionym (jeśli wariator i sprzęgło jest w dobrym stanie) może przejechać około 3500-4500 km, podczas gdy na tanim zamienniku jeśli uda się zrobić 2000 km można to traktować za sukces.

Sama wymiana paska jest czynnością banalnie prostą:
1. Trzeba zdjąć pokrywę napędu,
2. Odkręcić wariator,
3. Jeśli pasek zdążył pęknąć to trzeba wyczyścić wszystko dokładnie z jego resztek (często włókna starego paska potrafią się wkręcić w sprzęgło)
4. Rękoma ścisnąć sprzęgło, celem założenia nowego paska
5. Poskładać wariator (często trzeba też wymienić rolki i ślizgi – ponieważ nawet jeśli nie były zużyte, to gdy pęka pasek przyjmują one bardzo dużo energii i się niszczą)
6. Wszystko poskręcać.

Jestem zagorzałym przeciwnikiem odkręcania wariatora „partyzanckimi” metodami poprzez blokowanie kluczem czy śrubokrętem. Najbezpieczniej jest użyć pistoletu udarowego (każdy zakład wulkanizacyjny taki posiada) lub specjalnej blokady do wariatorów. To samo tyczy się odkręcenia sprzęgła. Nieumiejętne blokowanie wariatora może spowodować: pęknięcie karteru, pokrzywienie wału, pokrzywienie przeciwtalerza wariatora, pęknięcie przeciwtalerza, a nawet w skrajnych przypadkach połamaniem palców. Wówczas koszty takiej samodzielnej wymiany potrafią bardzo wzrosnąć.

Jeśli wymiana paska w skuterze nadal stanowi dla Ciebie problem, a jesteś z Wrocławia lub okolic – zapraszamy do naszego serwisu!

Może Ci się również spodoba

2 komentarze

  1. mój skuter pisze:

    mam skuter baotian bt49qt-2 kupiłam pasek 788*28*17 i po założeniu nie chce palic a jak już odpalił to nie mam siły ruszyć z miejsca ale gdy stoi koło cały czas się obraca co może być tego przyczyną

  2. SUWEREN pisze:

    Zmień chinola na japońca za 12 tysi i bedzie jeżdżoł a nie stoł !

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *