Brak iskry w skuterze


597px-Spark-plug01Działanie układu zapłonowego

Układ elektryczny, który może być uszkodzony i odpowiadać za brak iskry w skuterze składa się z trzech głównych elementów i łączących ich kabli: Podstawowym jest stojan (inne nazwy to stator i cewka iskrownika), który generuje prąd dla układu świetlnego, odpowiada za zasilanie dla modułu (w przypadku gdy moduł zasilany jest prądem zmiennym. Gdy zasilany jest prądem stałym, zasilanie do niego dochodzi bezpośrednio po akumulatorze). Równolegle wytwarzany jest impuls elektryczny przez drugi element, który jest niejako połączony ze stojanem – mowa o impulsatorze (inna nazwa to ‚pick-up’). Impulsator sczytuje impuls z koła, dzięki czemu wie, w którym momencie tłok znajduje się w górnym martwym punkcie (GMP) i kiedy ma pojawić się iskra na świecy. Jeśli stojan i pick-up są sprawne, prąd oraz impuls są przesyłane do modułu zapłonowego, który posyła je na trzeci element naszego układu, czyli cewkę wysokiego napięcia (Cewkę WN). Cewka jest połączona poprzez przewód wysokiego napięcia i fajkę ze świecą zapłonową.

Brak iskry w skuterze – diagnostyka

Jeżeli nie ma iskry, sprawdzamy poszczególne elementy, żeby potwierdzić albo wykluczyć ich sprawność. Najlepiej skorzystać z miernika elektrycznego (multimera) i zmierzyć oporność impulsatora (prawidłowe wartości są różne dla różnych impulsatorów – trzeba zajrzeć do książki serwisowej danego pojazdu). Dla typowego chińskiego skutera 4t jest to około 160Ω. Oporność fajki też będzie różna w zależności od jej rodzaju, ale w większości przypadków jest to 5kΩ. Można również zmierzyć voltomierzem wartość napięcia wychodząca z impulsatora (lepszy byłby oscyloskop), powinien on wskazywać jakieś zmiany napięcia.

Słowo o świecach

W czasach PRL-u, kiedy świece były towarem luksusowym i deficytowym, stosowano różne techniki przedłużenia ich życia- opalano, czyszczono, zmieniano przerwy miedzy elektrodami. Jednak teraz, gdy koszt nowej to około 15-30zł, świecę, która jest wypalona, skorodowana albo ma ukruszony izolator po prostu się wymienia. Brak iskry w skuterze może być spowodowany właśnie takimi uszkodzeniami. Czyszczenie świecy ma sens tylko wtedy gdy jest nowa i jakimś sposobem sprawiliśmy, że jest cała w benzynie (zalana). Dobrze jest ja lekko osuszyć i pogrzać przed zaaplikowaniem.

Jeśli nadal brak iskry w skuterze stanowi dla Ciebie problem, a jesteś z Wrocławia lub okolic – zapraszamy do naszego serwisu!

Zobacz też...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *