Regulacja gaźnika


regulacja gaźnikaRegulacja gaźnika nie polega tylko na kręceniu dwiema śrubkami – to proces dużo bardziej złożony i czasochłonny… Niezależnie, czy dotyczy to silnika skuterowego, czy motocyklowego, niezależnie od tego, czy jest to 2t czy 4t, ani też od ilości gaźników jaka się znajduje przy danym silniku – raz na jakiś czas trzeba przeprowadzić ich serwis. Krew we mnie wrze, gdy widzę jak na wszelkich forach wypisywane jest: wyreguluj gaźnik śrubką od składu mieszanki, a będzie wszystko dobrze.

Śrubka składu mieszanki

Gaźnik ma za zadanie mieszać powietrze z benzyną. Gdy regulujemy go za pomocą śrubki składu mieszanki – ustawiamy tylko i wyłącznie ilość powietrza, jakie ma być przepuszczane przez gardziel gaźnika w przypadku zamkniętej przepustnicy (czyli ową śrubką nie zmieniamy dawki paliwa – o jej regulacji napiszę dalej). Więc co właściwie daje nam kręcenie ową śrubką? Ustawiamy nią tylko i wyłącznie WOLNE OBROTY – czyli regulujemy gaźnik w taki sposób, by silnik po odpaleniu (jeszcze przed dodaniem gazu lub gdy stoi na światłach) chodził równomiernie, nie gasł i nadmiernie nie wył. Wpływa też owa regulacja na zejście silnika z obrotów (przy gwałtownym odpuszczeniu gazu) oraz na nieprzyduszanie się (lub przyduszanie, gdy źle ustawiony gaźnik) przy bardzo gwałtownym dodaniu gazu.

Poziom paliwa

Spód gaźnika stanowi komora pływakowa, w której zbiera się paliwo. Za to, by nie naleciało go zbyt wiele odpowiada (zazwyczaj) plastikowy pływak, który w miarę jak się unosi zamyka zaworek iglicowy. Poziom paliwa w komorze pływakowej w większości przypadków jest możliwy do ustawienia/zmienienia. Gdy paliwa będzie zbyt mało – to za mało go też będzie szło dalej – do komory spalania, a co za tym idzie mieszanka będzie zbyt uboga. Analogicznie jest, gdy poziom paliwa jest zbyt wysoki – mieszanka może być zbyt bogata.

Możliwe usterki:
– może coś wpaść pod zaworek iglicowy (np. jakiś paproch) i paliwo będzie się przelewać (potrafi aż do tego stopnia, że zaleje komorę spalania, przecieknie przez pierścienie i napełni komorę silnika benzyną – nie wolno wtedy próbować odpalać silnika, bo można doprowadzić do poważnych usterek)
– zaworek iglicowy może sparcieć (główkę ma gumową, może ona się zestarzeć i rozsypać) – skuter podobny jak wyżej
– pęknięty pływak – co spowoduje jego zatonięcie, otwarcie zaworka i… skutków można się domyśleć

Dysze

W przeciętnym gaźniku znajdują się 3 dysze:
– Dysza wolnych obrotów – ma najmniejszą średnicę, zwykle około 0,2-0,3 mm dla skutera 49ccm. Zmieniając ją możemy zmienić ilość paliwa jakie skuter będzie dostawał na wolnych obrotach.
– Dysza główna – średnica zazwyczaj wynosi około 0,6-0,9 mm dla skutera 49ccm. Poprzez jej wymianę ustawiamy ilość paliwa, jaka zostanie dodana (do paliwa, które już przechodzi przez dyszę wolnych obrotów) po dodaniu gazu – czyli po otwarciu przepustnicy.
– Dysza ssania – istotna jest tylko przez krótką chwilę, zaraz po odpaleniu, gdy silnik chodzi na ssaniu.
Możliwe usterki:
– Dysze potrafią się zatkać. Następuje to zwłaszcza w momencie, gdy silnik jest długo nie uruchamiany i całe paliwo z gaźnika wywietrzeje. Wówczas osad który się wytrąca zalepia dysze. Pierwsza (z uwagi na mniejszą średnicę) zatyka się dysza wolnych obrotów, co zazwyczaj powoduje problemy z uruchomieniem silnika.

Iglica

Iglica ma za zadanie otwarcie dyszy głównej, w momencie gdy dodajemy gazu (otwieramy przepustnice). Więcej powietrza – więc trzeba więcej paliwa. Większość iglic można regulować – reguluje się ich wysokość. Zmienia to moment, w którym dysza zostaje w pełni otwarta – natomiast wbrew ogólnemu przeświadczeniu nie wpływa na ilość dozowanego paliwa (za co odpowiada suma średnic dysz).

Możliwe usterki:
– iglica jest bardzo delikatna, często przez nieumiejętny montaż można ją pokrzywić. Prostowanie iglicy daje marne efekty, więc raz skrzywioną iglicę powinno się wymienić na nową.

Jeśli stwierdziłeś u siebie problemy z gaźnikiem lub gaźnikami i mimo wszystko nie wiesz jak samemu się z tym uporać, a jesteś z Wrocławia lub okolic – zadzwoń do nas i się umów!

Może Ci się również spodoba

18 komentarzy

  1. Mirek pisze:

    ja tego nie ogarniam ale powiedz mi na czym polega dawkowanie paliwa ??

  2. Audax pisze:

    Nie wiem czy dobrze rozumiem Twoje pytanie…
    – dawkę paliwa na wolnych obrotach – śrubą regulacji składu paliwa
    – dawkę paliwa na wysokich obrotach – dysza, iglica, poziom paliwa w komorze pływakowej.

  3. Adrian pisze:

    Witam.
    W jaki sposób wyregulować gaźnik w agregacie prądotwórczym?
    Jest to silnik dwusuwowy. Podobny znajduje się tutaj: http://img19.imageshack.us/img19/1395/p1010890i.jpg
    Gaźnik posiada śrubkę ze sprężynką, która nie pozwala przepustnicy zamknąć się do końca, obrót w prawo zwiększa szczelinę i zwiększa obroty silnika. Jest też druga krótsza śrubka też ze sprężynką. A z korpusu wystaje sworzeń. Przykręcona do niego dźwigienka zamyka przepustnicę, a śruba do regulacji tego ustrojstwa znajduje się nad pokrywą. Dokręcanie jej w prawo także zwiększa obroty silnika.
    Będę bardzo wdzięczny za wszelkie wskazówki i wyjaśnienie zasady działania.
    Pozdrawiam. Adrian.

  4. Łukasz pisze:

    Twórca artykułu ma mega rację, wszyscy na innych stronach nie wiedzą co piszą.
    Przecież w gaźniku jest przepustnica która podczas jazdy dozuje powietrze i pozwala na zassanie tego powietrza razem z benzyną.

    Kolor świecy-mleczny-regulujemy iglicą, ok bedzie wiecej palił ale o szklankę na 100km

    Swieca nie powinna byc mleczna, powinna byc lekko czarnawa.
    chcecie wiedziec jak dokladnie powinna wygladac- wykręccie na chwilkę z samochodu i zerknijcie.

  5. Łukasz pisze:

    iglica wpływa na ilosc paliwa- gaznik działa na zasadzie ssania, które wytwarza pracujacy silnik.

    im wieksze ssanie, tym wiecej paliwa wyleci z tej dyszy. nie sa to wartosci oszałamiające ale na wyzszych obrotach dysza podaje ok 15% wiecej paliwa niz przy wolnym spadzie.

    • Renner pisze:

      Gaźnik nie działa na żadnej zasadzie ssania. Co za bzdura. Gaźnik działa dzięki zwężeniu i zasysanie z dyszy powstaje dzięki prawie Bernoulliego. Powietrze zassane przez silnik przepływa przez zwężnke w gardzieli gdzie spada jego ciśnienie przez co paliwo zostaje zasysane z komry pływakowej przez dyszę. Podciśnienie silnika tym samym nie wywołuje zasysania paliwa tylko samo powietrze. Gdyby nie zwężenie paliwo zostałoby w komorze pływakowej.

  6. danio pisze:

    Witam. Ja mam dylemat z silnikiem rowerowym, dokładniej z gaźnikiem. Paliwo z gaźnika trafia do komory, skąd wylatuje tłumikiem, silnik jest nowy ma tylko 5 km. przebiegu i od ostatniego odpalania po zmontowaniu, nie chce palić. Jest iskra, świeca nonstop zalewana. Czy stosowane gaźniki typowo chińskie tak mają?

  7. Rafał pisze:

    Witam mam skuter Kingway Barracuda i mam z nim problem a mianowicie gdy go odpale i silnik jest już rozgżany gdy dam gazu na maksa to tak jakby się przez chwilę dławił a potem wchodził na obroty,a gdy puszcze manetkę gazu skuter tak zejdzie z obrotów że czasami potrafi zgasnąć a potem wruci na swoje obroty tak jakby brakowało paliwa w gaźniku a potem wróciło :). Iglica była już na wszystkich położeniach.Dodam że gaźnik jest nowy i prubowano go wyregulować ale nic z tego.Z góry dziękuje za pomoc.

  8. Suzukidr125 pisze:

    Mam mały problem z regulacja gaźnika
    moto zimny na ssaniu pali pieknie odpala i po chwili obroty rosną . SPrawa komplikuje sie na cieplym silniku ponieważ muszę krecic rozrusznikiem czasami 5 skeund lub jak dodam gazu to pal na strzała.
    CIeply odpala nie z impretem tylko wkręca sie na obroty.
    II sprawa to muł na dole obrotów .
    Gaxnik czysty , poziom zgodnie z serwisówka na 13mm – zaworek szczelny , srubka skladu mieszanki 1 obrót wykrecona i wtedy jest w miare OK ale obroty troche nierwóne za to gdy srobke wykręce obroty rosną ale reakcja na manetke wolniejsza i gorzej pali cieply.

  9. piotrek pisze:

    Witam. wytłumaczy mi ktoś, czy dobrze zrozumiałem ten artykuł ?
    Śruba składu mieszanki odpowiada tylko za pracę silnika na postoju?, ale nie ma zadnego wpływu na to jak motocykl pracuje w trakcie jazdy ? jak przyspiesza, i na jego moc oraz v-max ?

  10. Kotek pisze:

    Witam mam taki problem a mianowicie na biegu jalowym kręcę śruba od składu mieszanki by uzyskać jak najwyższe obroty i jest ok równo pracuje lecz gdy dam raptiwnie gazu to muli bo na starcie czasami nawet przygprzygasa lecz gdy wkrece śrubę mieszania to obroty wyraźnie spadają lecz wtedy mul na starcie jest znacznie mniejszy co może być tego wina

  11. mixus pisze:

    witam, z tego co do tej pory czytałem to najbardziej kompetentny artykuł jaki do tej pory przeczytałem, ale mam kilka uwag otóż śrubka składu mieszanki nie steruje powietrzem przelatującym przez gardziel tylko steruje ilością powietrza, które przelatuje nad dyszą wolnych obrotów jednocześnie zasysając paliwo i podając zaraz za przepustnicą (z reguły taki mikry otwór) odkręcając ją zwiększamy dawkę paliwa ogólnie, nie tylko na wolnych obrotach ponieważ przy dodawaniu gazu nie ma mechanizmu zatykającego dyszę wolnych obrotów. Faktem jest, że to dysza gówna podaje znaczą ilość paliwa podczas jazdy ale część tego paliwa idzie również przez dyszę wolnych obrotów.

  12. Zipp pisze:

    Witam. Kupiłem silnik 130 poj. Chłodzony cieczą. mam gaźnik pz 25 a kruciec od gaźnika pz19 zamontowany, wiadome mniejsza średnica krucca jest.mam pytanie czy w czymś to szkodzi lub przeszkadza że kruciec jest od gaźnika pz19, a gaznik pz25……?

  13. Mariusz pisze:

    Witam. Pomoże mi ktoś z tym gaźnikiem? https://www.google.pl/search?source=hp&ei=ZOnQXPz3De-prgSGz53ABg&q=nissan+l28+gaźnik&oq=&gs_l=mobile-gws-wiz-hp.1.4.41l8.0.0..3692…0.0..0.0.0…….0………..8.-enNp5gb0vQ#imgrc=gNp1hX7AbIzmEM:chodzi mi jakiś schemat gdzie dowiem się co jest pod dana srobka i jak ustawić dawkę paliwa. Jest to Nissan patrol k160 1987 l28

  14. xxxw pisze:

    Ja mam bardziej złożone pytanie jak wyregulować dwa gazniki i ich prawidłowy skład mieszanki paliwowo powietrznej stosowane w latach 70 takich jak na tym filmiku 1973 Triumph TR6 https://www.youtube.com/watch?v=Z0SQQAypmhM tu jest po Angielsku nic nie kumam z tego może ktoś po naszemu podpowie ???

  15. Arkadiusz pisze:

    Witam. Ciekawy artykuł. Mam piłę spalinową i analogia jest zapewne ta sama z tym , że nie ma pływaka w gaźniku a są membrany- pompująca i sterująca. Oraz 3 punkty regulacji T, L, H.
    Pytanie moje jest następujące bo: przy gwałtownym dodaniu gazu dusi się piła trzeba ja trochę przegazować i jest ok i tak jest czy zimna czy gorąca więc muszę wkręcić trochę punkt regulacyjny L tak? Do poziomu niedławienia przy dodaniu gazu ale i nie gaśnięcia na wolnych obrotach tego nie robiłem bo muszę kupić klucze do tego-czemu tam są jakieś dziwne śruby do regulacji….niepojęte.

    Wykręciłem nieco punkt T czyli przymknąłem przepustnicę -jak sadzę-bo tam jest normalny pozidriv i mniej dławi przy dodaniu gazu i lepiej odpala czy to zimna czy ciepła. Czy punkt T to tylko ustawienie zerowego martwego położenia przepustnicy czy jeszcze coś to zmienia.

    Pozdrawiam.

  16. Jerzy Majewski pisze:

    Witam
    Kupiłem glebogryzarke Hako z lat 70 z dwusuwowym silnikiem ILO o pojemności 150
    Silnik jest zasilany poprzez gaźnik BING 8/25s/4512
    Pływak w tym gaźniku jest wykonany z jakiegoś tworzywa Pływak zanurzony w paliwie tonie i nie domyka dyszy co powoduje ciekniecie benzyny z gaźnika Pływak wyglada na oryginalny jest pełny w środku tzn nie ma pustej przestrzeni w środku
    Czy ktoś spotkał się z podobna sytuacja?
    Czy jest jakieś tworzywo z którego można by było wykonać taki pływak?
    Czy można gdzieś kupić taki pływak ?
    Widziałem taki gaźnik na necie za okolo100 euro

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *