Regulacja gaźnika


regulacja gaźnikaRegulacja gaźnika nie polega tylko na kręceniu dwiema śrubkami – to proces dużo bardziej złożony i czasochłonny… Niezależnie, czy dotyczy to silnika skuterowego, czy motocyklowego, niezależnie od tego, czy jest to 2t czy 4t, ani też od ilości gaźników jaka się znajduje przy danym silniku – raz na jakiś czas trzeba przeprowadzić ich serwis. Krew we mnie wrze, gdy widzę jak na wszelkich forach wypisywane jest: wyreguluj gaźnik śrubką od składu mieszanki, a będzie wszystko dobrze.

Śrubka składu mieszanki

Gaźnik ma za zadanie mieszać powietrze z benzyną. Gdy regulujemy go za pomocą śrubki składu mieszanki – ustawiamy tylko i wyłącznie ilość powietrza, jakie ma być przepuszczane przez gardziel gaźnika w przypadku zamkniętej przepustnicy (czyli ową śrubką nie zmieniamy dawki paliwa – o jej regulacji napiszę dalej). Więc co właściwie daje nam kręcenie ową śrubką? Ustawiamy nią tylko i wyłącznie WOLNE OBROTY – czyli regulujemy gaźnik w taki sposób, by silnik po odpaleniu (jeszcze przed dodaniem gazu lub gdy stoi na światłach) chodził równomiernie, nie gasł i nadmiernie nie wył. Wpływa też owa regulacja na zejście silnika z obrotów (przy gwałtownym odpuszczeniu gazu) oraz na nieprzyduszanie się (lub przyduszanie, gdy źle ustawiony gaźnik) przy bardzo gwałtownym dodaniu gazu.

Poziom paliwa

Spód gaźnika stanowi komora pływakowa, w której zbiera się paliwo. Za to, by nie naleciało go zbyt wiele odpowiada (zazwyczaj) plastikowy pływak, który w miarę jak się unosi zamyka zaworek iglicowy. Poziom paliwa w komorze pływakowej w większości przypadków jest możliwy do ustawienia/zmienienia. Gdy paliwa będzie zbyt mało – to za mało go też będzie szło dalej – do komory spalania, a co za tym idzie mieszanka będzie zbyt uboga. Analogicznie jest, gdy poziom paliwa jest zbyt wysoki – mieszanka może być zbyt bogata.

Możliwe usterki:
– może coś wpaść pod zaworek iglicowy (np. jakiś paproch) i paliwo będzie się przelewać (potrafi aż do tego stopnia, że zaleje komorę spalania, przecieknie przez pierścienie i napełni komorę silnika benzyną – nie wolno wtedy próbować odpalać silnika, bo można doprowadzić do poważnych usterek)
– zaworek iglicowy może sparcieć (główkę ma gumową, może ona się zestarzeć i rozsypać) – skuter podobny jak wyżej
– pęknięty pływak – co spowoduje jego zatonięcie, otwarcie zaworka i… skutków można się domyśleć

Dysze

W przeciętnym gaźniku znajdują się 3 dysze:
– Dysza wolnych obrotów – ma najmniejszą średnicę, zwykle około 0,2-0,3 mm dla skutera 49ccm. Zmieniając ją możemy zmienić ilość paliwa jakie skuter będzie dostawał na wolnych obrotach.
– Dysza główna – średnica zazwyczaj wynosi około 0,6-0,9 mm dla skutera 49ccm. Poprzez jej wymianę ustawiamy ilość paliwa, jaka zostanie dodana (do paliwa, które już przechodzi przez dyszę wolnych obrotów) po dodaniu gazu – czyli po otwarciu przepustnicy.
– Dysza ssania – istotna jest tylko przez krótką chwilę, zaraz po odpaleniu, gdy silnik chodzi na ssaniu.
Możliwe usterki:
– Dysze potrafią się zatkać. Następuje to zwłaszcza w momencie, gdy silnik jest długo nie uruchamiany i całe paliwo z gaźnika wywietrzeje. Wówczas osad który się wytrąca zalepia dysze. Pierwsza (z uwagi na mniejszą średnicę) zatyka się dysza wolnych obrotów, co zazwyczaj powoduje problemy z uruchomieniem silnika.

Iglica

Iglica ma za zadanie otwarcie dyszy głównej, w momencie gdy dodajemy gazu (otwieramy przepustnice). Więcej powietrza – więc trzeba więcej paliwa. Większość iglic można regulować – reguluje się ich wysokość. Zmienia to moment, w którym dysza zostaje w pełni otwarta – natomiast wbrew ogólnemu przeświadczeniu nie wpływa na ilość dozowanego paliwa (za co odpowiada suma średnic dysz).

Możliwe usterki:
– iglica jest bardzo delikatna, często przez nieumiejętny montaż można ją pokrzywić. Prostowanie iglicy daje marne efekty, więc raz skrzywioną iglicę powinno się wymienić na nową.

Jeśli stwierdziłeś u siebie problemy z gaźnikiem lub gaźnikami i mimo wszystko nie wiesz jak samemu się z tym uporać, a jesteś z Wrocławia lub okolic – zadzwoń do nas i się umów!

Zobacz też...

9 komentarzy

  1. Mirek napisał(a):

    ja tego nie ogarniam ale powiedz mi na czym polega dawkowanie paliwa ??

  2. Audax napisał(a):

    Nie wiem czy dobrze rozumiem Twoje pytanie…
    – dawkę paliwa na wolnych obrotach – śrubą regulacji składu paliwa
    – dawkę paliwa na wysokich obrotach – dysza, iglica, poziom paliwa w komorze pływakowej.

  3. Adrian napisał(a):

    Witam.
    W jaki sposób wyregulować gaźnik w agregacie prądotwórczym?
    Jest to silnik dwusuwowy. Podobny znajduje się tutaj: http://img19.imageshack.us/img19/1395/p1010890i.jpg
    Gaźnik posiada śrubkę ze sprężynką, która nie pozwala przepustnicy zamknąć się do końca, obrót w prawo zwiększa szczelinę i zwiększa obroty silnika. Jest też druga krótsza śrubka też ze sprężynką. A z korpusu wystaje sworzeń. Przykręcona do niego dźwigienka zamyka przepustnicę, a śruba do regulacji tego ustrojstwa znajduje się nad pokrywą. Dokręcanie jej w prawo także zwiększa obroty silnika.
    Będę bardzo wdzięczny za wszelkie wskazówki i wyjaśnienie zasady działania.
    Pozdrawiam. Adrian.

  4. Łukasz napisał(a):

    Twórca artykułu ma mega rację, wszyscy na innych stronach nie wiedzą co piszą.
    Przecież w gaźniku jest przepustnica która podczas jazdy dozuje powietrze i pozwala na zassanie tego powietrza razem z benzyną.

    Kolor świecy-mleczny-regulujemy iglicą, ok bedzie wiecej palił ale o szklankę na 100km

    Swieca nie powinna byc mleczna, powinna byc lekko czarnawa.
    chcecie wiedziec jak dokladnie powinna wygladac- wykręccie na chwilkę z samochodu i zerknijcie.

  5. Łukasz napisał(a):

    iglica wpływa na ilosc paliwa- gaznik działa na zasadzie ssania, które wytwarza pracujacy silnik.

    im wieksze ssanie, tym wiecej paliwa wyleci z tej dyszy. nie sa to wartosci oszałamiające ale na wyzszych obrotach dysza podaje ok 15% wiecej paliwa niz przy wolnym spadzie.

  6. danio napisał(a):

    Witam. Ja mam dylemat z silnikiem rowerowym, dokładniej z gaźnikiem. Paliwo z gaźnika trafia do komory, skąd wylatuje tłumikiem, silnik jest nowy ma tylko 5 km. przebiegu i od ostatniego odpalania po zmontowaniu, nie chce palić. Jest iskra, świeca nonstop zalewana. Czy stosowane gaźniki typowo chińskie tak mają?

  7. Rafał napisał(a):

    Witam mam skuter Kingway Barracuda i mam z nim problem a mianowicie gdy go odpale i silnik jest już rozgżany gdy dam gazu na maksa to tak jakby się przez chwilę dławił a potem wchodził na obroty,a gdy puszcze manetkę gazu skuter tak zejdzie z obrotów że czasami potrafi zgasnąć a potem wruci na swoje obroty tak jakby brakowało paliwa w gaźniku a potem wróciło :). Iglica była już na wszystkich położeniach.Dodam że gaźnik jest nowy i prubowano go wyregulować ale nic z tego.Z góry dziękuje za pomoc.

  8. Suzukidr125 napisał(a):

    Mam mały problem z regulacja gaźnika
    moto zimny na ssaniu pali pieknie odpala i po chwili obroty rosną . SPrawa komplikuje sie na cieplym silniku ponieważ muszę krecic rozrusznikiem czasami 5 skeund lub jak dodam gazu to pal na strzała.
    CIeply odpala nie z impretem tylko wkręca sie na obroty.
    II sprawa to muł na dole obrotów .
    Gaxnik czysty , poziom zgodnie z serwisówka na 13mm – zaworek szczelny , srubka skladu mieszanki 1 obrót wykrecona i wtedy jest w miare OK ale obroty troche nierwóne za to gdy srobke wykręce obroty rosną ale reakcja na manetke wolniejsza i gorzej pali cieply.

  9. piotrek napisał(a):

    Witam. wytłumaczy mi ktoś, czy dobrze zrozumiałem ten artykuł ?
    Śruba składu mieszanki odpowiada tylko za pracę silnika na postoju?, ale nie ma zadnego wpływu na to jak motocykl pracuje w trakcie jazdy ? jak przyspiesza, i na jego moc oraz v-max ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *