Skuter nie odpala


Najczęściej zadawanym przez użytkowników internetu pytaniem dotyczącym skuterów jest: „Dlaczego mój skuter nie odpala?”. Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie, trzeba przejść do diagnozy, wstępną można bez problemu zrobić domowymi sposobami.

Silnik benzynowy w jaki jest wyposażony każdy skuter, do prawidłowej pracy potrzebuje trzech czynników:
– iskry
– paliwa
– sprężania

 

świeca zapłonowaIskrę diagnozujemy poprzez przyłożenie świecy do masy (może to być jakikolwiek metalowy element, najlepiej dotknąć nią obudowy silnika) i zakręcenie rozrusznikiem lub kopnięcie kopką. Jeśli iskra przeskoczy w sposób zaprezentowany na obrazku obok, znaczy to, że jest wszystko w porządku. Jeśli nie ma iskry – trzeba poszukać dlaczego.

Paliwo stanowi główną przyczynę, dlaczego skuter nie odpala po zimie, a dokładniej jego brak. Fakt, że dochodzi ono do gaźnika o niczym nie znaczy – istotne jest, żeby dochodziło do komory spalania. Jeżeli po dłuższym kręceniu świeca robi się mokra, a silnik wciąż nie odpala, to na pewno brak paliwa można wykluczyć. Ponadto, jeśli podlejemy około 10-20 ml benzyny bezpośrednio do cylindra, np.: przed wkręceniem świecy przez przewód od podciśnienia albo psikniemy samostartem do silników benzynowych bezpośrednio przez króciec dolotowy (np.: przez gaźnik lub zamiast niego) i po zakręceniu rozrusznikiem lub kopnięciu kopką silnik na chwilę „zagada”, można zakładać, że paliwo nie dochodzi do cylindra i uznać to za przyczynę nie odpalania skutera. Wówczas powinniśmy się zająć wyczyszczeniem i wyregulowaniem gaźnika.

Sprężanie – ciśnienie które powstaje na skutek pracy tłoka w komorze spalania. Dla zdrowego silnika 4t powinno wynosić około 10-12 bar. Minimalną wartością, potrzebną aby silnik odpalił, jest około 6,5 bara. W przypadku silników 2t wartości te mogą być niższe. Bez manometra ciężko jest stwierdzić brak kompresji, jednakże jeśli kopka całkiem luźno daje się przesuwać, nie stawiając praktycznie żadnych oporów, a rozrusznik kręci szybko, szybciej niż zazwyczaj, a silnik nie robi charakterystycznego „puf” „puf” podczas kręcenia, tak jakby miał wykręconą świecę, to można uznać, że z kompresją jest coś nie tak. Następnym krokiem powinno być zatem znalezienie przyczyny braku kompresji.

Jeśli nadal nie wiesz, czemu Twój skuter nie odpala, a jesteś z Wrocławia lub okolic – zapraszamy do naszego serwisu!

Zobacz też...

7 komentarzy

  1. Ewa napisał(a):

    Mam skutera 4t kupiłam nowy iskrownik proszę o pomoc bo niewiem czemu żarówki mi pali jak dam pełny gaz

  2. Marysia napisał(a):

    Mi też nie odpala, z tego co czytam to chyba świece.
    Mam skuter peżot. Co robić? 🙁

    Pozdrawiam

    Marysia

  3. Dawid napisał(a):

    Mam prawie ten sam problem.
    Skuter mi odpali ale jak się zagrzeje to on gaśnie i po pewnym czasie odpali.Jaka może być przyczyna?

  4. Błaźea napisał(a):

    Witam mam skuter 4t miałem problem z iskrą ale poraziłem sobie z tym do momętu zaniku iskry palił normalnie teraz nie chce zapalic kopki nie mam wiec odpada pruba kopania zostaje rozrusznik. Gaźnik czysciłem samostart nie pomaga przy kreceniu zaplonem ,,pufa z rury,, Po zatkaniu palcem wejscia na swiece czuc ze ma kompresje ale jaka …? Co moźe byc powodem ze nie odpala

  5. daniel napisał(a):

    Mam ten sam problem yiben 9 nowy gaznik cyl tlok piersc nowa swieca i caly zaplon a skuter nie odpala,potrafie go odpalic i wchodzi na obroty ale po zgaszeniu czeka mnie 10 minut krecenia rozrusznikiem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *