Co to jest wariator w skuterze?


wariatorWariator w skuterze odgrywa bardzo istotną rolę dla dynamiki jazdy oraz prędkości jakie może osiągać skuter. Poprzez dbałości o niego, kontrolę jego zużycia oraz prawidłową regulację każdy serwis motocyklowy jest w stanie zoptymalizować przyspieszenie jak i prędkość maksymalną osiąganą przez dany skuter. Ponieważ każdy pojazd mechaniczny musi mieć możliwość zatrzymania się oraz ponownego wznowienia jazdy – bez konieczności gaszenia silnika – musi być wyposażony w sprzęgło. Sprzęgieł może być wiele rodzajów, jednakże w typowym skuterze, jaki można spotkać na drogach w każdym mieście w Polsce, w tym także i we Wrocławiu, występują jednocześnie dwa rodzaje. Dzięki takiej budowie mamy nie tylko możliwość zatrzymania pojazdu w dowolnym momencie, bez konieczności wyłączenia silnika oraz ponownego go uruchamiania, ale także nie musimy przełączać biegów. Wbrew temu, co się wydaje wielu osobom, skutery nie mają automatycznej skrzyni biegów. Dzięki połączeniu wariatora oraz sprzęgła odśrodkowego mówi się, że skutery posiadają bezstopniową skrzynię biegów. Konstrukcja tych dwóch sprzęgieł przypomina nieco funkcjonowanie przerzutek w rowerze.

Wariator jest rodzajem sprzęgła, wyposażonym w sześć rolek, które dzięki sile odśrodkowej wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika rozsuwają się, co powoduje wypchnięcie korpusu wariatora w stronę drugiego elementu, jakim jest przeciwtalerz. Funkcjonuje to w ten sposób, że im większą prędkość obrotową osiąga silnik, tym bardziej wariator przybliża się do przeciwtalerza. Ponieważ pomiędzy wariatorem, a przeciwtalerzem znajduję się pas napędowy – przemieszcza się on po coraz to większym obwodzie.  System ten działa niemal jak przednia przerzutka w rowerze, gdzie przerzucamy łańcuch w sposób mechaniczny na coraz większą zębatkę, jednakże ponieważ w wariatorze nie występują koła zębate, a pas napędowy przemieszcza się płynnie na większy bądź mniejszy obwód pracy między wariatorem, a przeciwtalerzem – nie ma stopni. Zarazem nie można mówić o biegach. Gdy natomiast silnik schodzi z obrotów – rolki wariatora wracają na pozycję wyjściową, co zmniejsza naprężenie jakie wytwarza wariator na pas napędowy – dzięki temu pas nie jest ciągnięty  i skuter się zatrzymuje. Dzięki zmianie gramatury (wagi) rolek na większą, niż zalecana przez producenta, możemy osiągnąć efekt późniejszej reakcji wariatora na prędkość obrotową silnika. Jednocześnie dzięki swojej masie, będą one w stanie wypchnąć pas napędowy mocniej, a co za tym idzie dalej od osi wału – umożliwi to skuterowi osiągnięcie większej prędkości maksymalnej kosztem przyspieszenia. Analogicznie jest w przypadku zmiany rolek na lżejsze. Skuter wprawdzie zacznie wolniej jeździć, jednakże będzie równocześnie dynamiczniej ruszał. Ponieważ regulacja wariatora wymaga pewnego doświadczenia oraz specjalistycznych narzędzi, powinien tego dokonać warsztat specjalizujący się w naprawach skuterów.

Zobacz też...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *