Jak często zmieniać olej?


Wymiana oleju w każdym pojeździe silnikowym, zwłaszcza w motocyklu to jedna z najważniejszych czynności serwisowych, której należy dokonywać cyklicznie (w odstępach nie dłuższych niż rok) lub w zależności od przebiegu.

Wiosenna Promocja – Wymiana oleju gratis!

W przypadku kryterium pierwszego – sprawa jest jasna. Olej który ma swobodny dostęp do powietrza atmosferycznego, czyli leży w napoczętej butelce, bądź zalany w silniku czeka na „lepsze czasy” posiada właściwości hygroskopijne (czyli wchłania wilgoć). Wpływa to negatywnie na jego właściwości smarne.

miska-olejowa-wymiana-oleju

Uszkodzony silnik. Widoczne opiłki metalu w ogromnej ilości.

Aspekt wymiany oleju w zależności od przebiegu jest dużo bardziej złożony. Silniki motocyklowe zarówno jak i skuterowe są z reguły bardzo intensywnie eksploatowane; wysokie obroty, duże przełożenia, wysoka temperatura pracy – dlatego też, przebieg przy którym zaleca się wymianę oleju zależy od typu motocykla. Silniki motocykli wyczynowych powinny mieć zmieniany olej dużo częściej, niż w przypadku motocykli wykorzystywanych jedynie do jazdy turystycznej. Na przykład w crossach i im pochodnych (super-moto, enduro) zaleca się wymieniać olej nie rzadziej niż co 8 000 km. W przypadku choperów i cruserów taka wymiana spokojnie może nastąpić po 15 000 km.

 

Kolejnym ważnym zagadnieniem jakie warto poruszyć jest dobór oleju – ze względu na jego parametry lepkości. Niestety u większości ludzi panuje przekonanie, że olej typu 5w30 lub 5w40 to oleje syntetyczne, 10w40 to zawsze półsyntetyczny, a 15w50 oraz 20w50 to olej mineralny. Jest to absolutnie błędne stwierdzenie. Lepkość oleju nie ma nic wspólnego z jego składem. Niczemu nie przeszkadza, żeby olej estrowy (w 100% syntetyczny) posiadał parametry lepkości 15w50. Parametry lepkości powinny być dobrane w zależności zarówno od zaleceń producenta, jak i od temperatury otoczenia w jakim pracuje dany silnik. Oleje syntetyczne posiadają lepsze właściwości smarne, ponieważ zachowują swoje parametry w większym zakresie temperatur. Olej mineralny, żeby być najefektywniejszy musi być rozgrzany do swojej temperatury pracy i w miarę ściśle się jej trzymać. Ponadto oleje estrowe mają właściwości czyszczące i rozpuszczające wszelkiego rodzaju nagary, w przeciwieństwie do olejów mineralnych które w większości mają skłonności do wytrącania pewnych związków, co powoduje „nagarowanie” silnika od wewnątrz. Warto też nadmienić, że oleje półsyntetyczne, są olejami, które posiadają około 90-95% bazy mineralnej, a tylko pozostałe 5-10% są to dodatki estrowe.

Reasumując, wymiana oleju w motocyklu powinna następować przeciętnie co 10 000 do 12 000 km, ale jednocześnie nie rzadziej niż co rok, żeby silnik miał zawsze jak najlepsze smarowanie, co poprawi jego warunki pracy oraz zwiększy żywotność. W skuterach natomiast, zaleca się nawet częstszą wymianę oleju (zwłaszcza w tych o mniejszej pojemności).

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *